Een digitale dokter kun je interpreteren als een dokter die zijn informatie digitaal opbergt, raadpleegt en inzichtelijk maakt voor de patiënt. Het digitaal werken is namelijk in veel huisartspraktijken bekend. Hoewel zij toch in veel gevallen nog oude, historische informatie gearchiveerd hebben, zal de patiënt niet snel een huisarts meemaken die diagnoses opschrijft in een papieren dossier. Alles wordt elektronisch verwerkt, er komt geen pen en papier aan te pas. Maar hoort een ‘digitale dokter’ tegenwoordig niet veel verder te gaan dan slechts een digitaal dossier?

Met de tijd meegaan

De ideale dokter is een dokter die met de tijd meegaat. En dan bedoel ik niet alleen dat hij zijn dossiers en informatie digitaal zou moeten verwerken. Maar dat hij daarnaast ook optimaal gebruik maakt van de voordelen van het digitale tijdperk waarin we ons nu bevinden. Waarom kunnen we onze huisarts niet via een soort “Skype-Consult” even kort bereiken met onze vragen? Dit gaat verder dan het bestaande telefonische consult, want op deze manier kun je de dokter ook daadwerkelijk iets laten zien.

Een digitaal contactmoment

Internet is toch het medium waar we mee te maken hebben en naar mijn mening maakt de “dokter” daar te weinig gebruik van. Want wat is het eerste dat je doet wanneer je ergens last van hebt? Juist ja, even Googlen! Toch zwerft er op internet ontzettend veel onjuiste informatie rond en moeten we vooral niet zelf voor dokter gaan spelen. Vandaar ook dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg strenger toezicht gaat houden op medische apps, waarmee men zelf diagnoses kan stellen. Ik ben het hier volledig mee eens, want het gaat om eenieders gezondheid en daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. Verkeerde diagnoses kunnen grote gevolgen hebben. Echter denk ik wel dat een laagdrempelige manier van rechtstreeks contact met je dokter van deze tijd is.

Dit zou erg geschikt kunnen zijn voor de werkende mens! Grote efficiëntie slagen kunnen hiermee bereikt worden. Wat dacht je van bedrijven waarvan de uren aan bijzonder verlof ineens een stuk verlaagd worden door deze “digitale spreekuren.” Daarnaast is een dokter in staat meerdere patiënten sneller te kunnen helpen. Enorme tijdswinst aan beide fronten kan hier een resultaat van zijn.

Inspelen op de toekomst

De acceptatiegraad van digitaal werken in Nederland is groot in, vergelijking met sommige andere landen. Ik vind het goed om te zien dat de gezondheidszorg zicht steeds meer richt op online toepassingen die het de patiënt gemakkelijker maken. Bovendien, zijn deze toepassingen ook noodzakelijk om de stijgende kosten van de gezondheidszorg terug te dringen. Kortom; hoewel mijn ideaalbeeld van de digitale dokter wellicht te mooi is om waar te zijn, kunnen wij er met z’n allen niet meer omheen dat het digitale tijdperk zijn intrede gedaan heeft en we daarop moeten inspelen om ook in de toekomst nog een belangrijke rol te kunnen blijven spelen.

Inschrijven voor nieuwsbrief